Monday, November 11, 2013

Agenda hidup

"Apabila saya mengaku sebagai muslim, saya mesti bekerja untuk Islam" - Fathi Yakan.

Rasa diri macam bodoh.
Kalau dah tahu hakikat kebenaran akan sesuatu hal,
tapi masih bertindak sebaliknya.

Tolong Tuhan,
thabatkan kaki kami di jalan dakwah ini.
Sungguh,
betapa nikmat hidup sebagai pekerjaMu
walaupun kami seringkali lupa.

"Mau rasa penjara"

"kenapa??"

"kerana tarbiyahnya luar biasa."

Allah,
aku masih lagi dipenjara,
penjara jahiliyyah yang tak pernah sudah.

Wednesday, August 28, 2013

Alone

Suddenly
I feel that I'm alone.
Alone in this path.
Alone in this battle.
is there anyone hear me?
hello? hello?

Empty inside.

Wednesday, June 12, 2013

Jangan tinggalkan harapan

Allah knows best. For you. For me. And for everyone. So don't worry. Smile. :)

Tarik kertas. Ambil marker pen. Lukis ikut suka hati. Ikut perasaan.

Tuhan tak akan buat sesuatu tanpa sebab. Tanpa alasan. Dia sentiasa tahu yang terbaik untuk kita. Jangan gusar andai engkau tidak dapat apa yang kau harapkan walaupun kau dah cuba sehabis baik. Jangan risau. Mungkin rezeki engkau bukan di situ. Mungkin takdir engkau bukan di situ. Aku yakin. Dan engkau juga wajib yakin.

Angguk. Senyum nipis. Pejam mata. Berfikir.

Rancangan Dia adalah yang terbaik. Lebih baik dari yang engkau harapkan. Engkau tak tahu. Aku tak tahu. Engkau hanya perlu berdoa untuk dapat yang terbaik dan dengan izinNya, engkau akan dapt yang terbaik untuk engkau.

Jangan putus harapan. Jangan..

Jangan hampakan diri engkau. Jangan sesekali pun terfikir untuk itu. Teruskan berharap. Teruskan.


Thursday, May 2, 2013

She said that...

Haslinda Alias mencoret..
"....perasaan cinta yang lahir terhadap seseorang bukanlah tanda kita akan memilikinya..
namun kekadang ia muncul sebagai ujian dariNya buat kita,
ingin melihat bagaimana kita memelihara, mengawal, dan mengurusnya..
perasaam cinta itu amanah,
dan amanah pasti akan dihisab oleh Allah...."


Allahu :'(

Saturday, April 27, 2013

--


"kau ada karier, duit ada, degree ada, dah beli rumah sendiri, kereta sendiri. Apa lagi yang kau nak? Apa lagi yang kurang?"

Buat seketika Chad tidak menjawab. Hanya terus dengan kerja menyusun kerusi. Dia kemudian berhenti. Nafas panjang dihela sebelum dia memusing badan ke arah Fend.

"Bila kau rasa kosong kat sini.." Chad meletakkan telunjuknya di dada Fend. "...segala benda benda yang kau sebut tu tak bawa makna apa yang sebenarnya. Sama je macam debu tepi jalan."

-Contengan Jalanan : I Fend



Bila hidup tanpa berpaksikan apa-apa, sungguhlah walau banyak mana yang kita ada semuanya tak bermakna.

Senyum.Pahit.


Tuesday, April 23, 2013

Doa, doa dan doa.

Seorang senior yang amat dikasihi bermadah kepadaku:

"kalau tak mampu sentuh hati dia dengan kata-kata,
sentuhlah hati dia dengan doa.
Kita boleh usaha,
tapi yang pegang hati manusia ni Allah."


Saturday, April 20, 2013

Saat itu

Saat paling dekat dengan Pencipta.
Di sujud terakhir aku berdoa.
Air mata,
dosa,
dan rindu,
semua bersatu.

Sunday, April 14, 2013

Kalah

Ya Tuhan,
beri aku kekuatan.
Sumpah, aku tewas.
Tewas dalam cerita dongeng yang aku sendiri reka.
Sumpah, aku lemah.
Lemah dalam angan yang aku sendiri cipta.

Ya Tuhan,
buat aku kuat,
buat aku tabah.
Si hati perlu tongkat,
kalau tidak rebah.
Si hati perlu arah,
kalau tidak sesat.

Ya Tuhan,
kali ini aku kalah.

Saturday, April 13, 2013

Dunia, berubahlah.

Aku langsung tak hebat
tapi, bisa aku minta satu hal?
aku mau ajar dunia bersikap timbang rasa
bisa?

Ya, permintaan ni luar biasa
kenapa masih perlu hidup dalam kejam,
jika kau sendiri minta kasih sayang?
belajar jadi kekasih
untuk jiwa sendiri,
sukar?

Lancang mulut berkata,
tapi dituju langsung tak tepat mana,
bersepah di sini sana,
tak kena yang kau sasar,
malah pulang kena yang menyasar.

Berhenti jadi penghina,
kita dah cukup hina,
aku berkata juga depan kaca
yang lantun kena pada aku semula,
kerana aku tak sempurna
masih punya sisi gelap nak digilap,
mau jadi berkilat.

Dunia, berubahlah.
Jadi aman untuk semua,
untuk hati yang bakal mati,
untuk jiwa yang bakal jejak bumi.

Friday, April 12, 2013

Pencoret hati

Assalamualaikum

Dengan izin Allah, Pemberi jiwa ini, aku titip segala surat di sini.

Tuhan,
Gadis ini Kau telah cipta, entah dimana istimewanya, cuma Kau yang tahu
dengan kabur sembunyi di balik senyuman, itu lemahnya.

"Ah, lemah aku di mana2, tak gagah. Apatah lagi dengan langkah sumbang"

Namun gadis ini masih tahu hatinya.
Apa yang dia rasa, tak mampu diolah dengan kata
apatah lagi lagak gaya.
Lengkap.

"Lengkap? Ah, aku ni buruk dari jasad sampai jiwa, apa yag lengkap kau rasa?"

Pada dia, hatinya tak mati.
Biarpun sudah ditikam berkali, disepak, dirompak, diasak.
Dia bisa hidup dengan senyuman pemanis muka,
bukan untuk satu nyawa, tapi pada semua.

"Aku ni pembawa duka, kau tahu? Mana saja aku pergi pasti ada luka aku tanam pada mereka"

Dia seperti besi, bisa dilebur, tapi tidak hancur.
Tuhan, gadis ini,
gadis yang Kau sudah hembus nyawa paling mewah
dia tahu cara apa mahu simpan
tiada sedetik untuk dilepaskan.

"Tapi aku ni tak kekal lama, jangan dikata lepas, entah lima minit dari sekarang sudah sesak nafas"

Tuhan, dia takut.
Takut akan kuasaMu yang mampu bawa dia pulang ke sana.
Dia takut segala yang dirancang cuma dalam khayal.
Gadis ini terlalu banyak impinya, banyak yang amat.
Satunya, dia mahu satu gula2 dalam genggam dikongsi semua, ramai tanpa rebutan.
Duanya, dia mahu yang disayang hidup tanpa dibenci
Tiganya, empatnya, dan seterusnya...

"Aku ni hina. Mana ada gula nak dibahagi sama rata, mana ada yang disayangi"

Gadis ini ego.
disimpan duka seorang. Tapi hatinya terlalu lembut disentuh.
Bila butir jernih terjatuh,
muka mengadap belakang, elak ditentang orang.
Malu katanya, padahal ego tinggi dari kepala.

"Aku ego untuk kuat. Kalau tidak aku bisa dipijak orang."

Tapi Tuhan,
egonya bukan menyusahkan.
Egonya cuma untuk menahan dari ditentang lawan.
tapi dia masih penuh kasih sayang.
Disetiap alir darah, cuma sayang.
Dia sayang yang Kuasa,
Dia sayang mereka.

Wahai suara yang berkata-kata. Aku hati. Aku mohon kau diam dan berhenti melawan. Biar gadis ini jalani harinya dengan seni paling kreatif dan berona ceria. Jangan kau tahan bisik hatinya untuk mereka. Biar dia jadi srikandi tanpa wajah, tanpa nama, pada dunia. Biar dia sebar butir-butir cinta. Biar matinya nanti, dihiasi dengan iman dan taqwa.

"Baik, aku biar. Hiduplah. Kerana kau juga adalah aku"

Tunggu aku,
jangan lari dulu,
masih ada cinta mahu aku bagi pada kamu.

Sunday, March 3, 2013

Don't regret, never give up!


Assalamualaikum

Am I able to do that? Question by question comes to my mind. Do it is not easy as I say it. I've choose my path then I have to bear the consequences along the way. Regret shouldn't be exist and giving up is not an option.  Everything that comes through my way, I’ll consider it as a lesson, good or bad. Lessons which taught me to become a wiser person, a grown up girl.

Down.  Well, I'm not excluded from it.  And most of the times I feel it when I'm not able to reach my expectations. I'm not a superman who able to do anything but I can be extraordinary person when I'm able to do what I think I cannot do. Well, our mind is powerful tool to our body.  (I'm using this to motivate myself :D )

Well, bear in mind that life is not always beautiful. There will be a time which is not pleasurable to taste but everything happens for a reason. Allah has always plan something better for us :)

wallahua'lam

Friday, February 22, 2013

nan satu

Hidup tanpa tujuan
sesat.

sungguh
hati mudah dibolak-balik
kadang berada di atas
kadang dibawah
tapi
jangan sekali-kali
terlepas dari yang Satu

kadang kita kuat
kadang lemah terkulai
tapi
rahmat Allah tidak
pernah putus.
berusaha
berusaha
dan berusaha

*sesungguhnya Allah pandang usaha kita

Saturday, February 16, 2013

That's life!

Life is too short
to wake up in the morning with regrets.
So, love the people who treat you right
and forget about the ones who don't
and believe
that everything happens for a reason.
If you get a chance,
take it
if it changes your life,
let it.
Nobody said that it would be easy
they just promised
it would be worth it.


Thursday, January 24, 2013

Pimpin daku

HidayahMu pernah hadir
hingga kering air mataku menitis
namun terkadang aku berpaling
kerna mengejar nikmat dunia yang sementara.

Ya Allah,
Engkau adalah penentu segalanya
namun aku masih di sini mencari,
masih belum pasti,
hidup ini pasti sangat indah
jika segalanya kerana Allah,
cahaya jingga kan menjadi nyata,
ku menuju padaMu ya Rabb,
pimpinlah aku..



Thursday, January 17, 2013

silver lining


Dear my Lord,
help me to understand
that difficult times can
make me stronger in the end,
even though it may not always
be easy to see.


Saturday, January 5, 2013

A note from a girl

A wet morning
but I feels secure
in His great love
forget about painful
because I deserves more than that.

Everything
is going to be alright
maybe not today
but eventually.

Because
I wake up every morning
with the thought that
something wonderful
is about to happen.

and I wish
I wake up everyday
stronger than yesterday
face my fears
and wipe away
those tears.




" All the Bright Places"

You can find love accidentally. You will never know that you are gonna love someone that you were dislike before. That’s how love works. ...